Ortaçağ’da Seküler Görüşler
DANTE’nin görüşleri
· En önemli eseri Monarşi’dir.
· Bu eserde dünya barışının nasıl sağlanacağından bahsetmiştir.
· Evrensel bir imparatorluk kurulursa dünyada kötülük kalmayacağını savunur. Bu evrensel imparatorlukta Romalılar kurucu olmalıdır. Çünkü Roma hukuku evrensel iyidir. Bu sebeple Romalılar’ın hakimiyetinin Tanrı’dan geldiğini savunmuştur.
· Dante, monarşi sayesinde kurulacak olan bir dünyevi düzeni savunmuştur.
· Dante’ye göre insan diğerlerini yönetmek ister. Her ailenin bir yöneticisi olduğu gibi her devletin de tek bir yöneticisi olmalıdır.
· İnsanların mutluluğu hürriyetlerine bağlıdır. Dante, toplumun yöneticiye değil yöneticinin topluma hizmet edeceğini söyler.
· Bu evrensel imparatorlukta en önemli unsurlar barışın sağlanması, adaletin kurulması ve insanların özgürlüğüdür.
· İmparatorun yönetme gücü kiliseden değil Tanrıdan gelir.
· Kilise ve imparator ayrı ayrı bulunmalıdır. Çünkü her ikisinin de gücü Tanrıdan gelir.
PADOVALI MARSILIUS
· İktidar gücünü halktan alır. Halk bu gücü her daim elinde bulundurur.
· İnsanlar toplumda yaşamak zorundadırlar. Çünkü yaşamlarını devam ettirmek için birbirlerine ihtiyaçları vardır.
· Devlet doğal bir oluşumdur. Yapay değil canlı bir varlıktır.
· Barış olmadan toplum var olamaz. Kilisenin siyasi iktidarda bulunmaya çalışması toplumda kargaşa yaratır ve huzuru bozar.
· Kilise yüzünü siyasete değil insan ruhuna çevirmelidir.
· Din dayatmasına karşı çıkmıştır.
· Yasa koyucu halktır. Sadece bu yetkiyi biri ya da birilerine verebilir.
· Adalet anlayışı ise pozitivist hukuka dayanır. Yani hukuk kuralları oluştururken metafizik unsurların dikkate alınmaması gerektiğini savunur.
OCKHAMLI WILLIAM’ın görüşleri
· İlk Protestan olarak bilinir.
· Tanrı ve diğer metafizik şeyleri deney yoluyla ispat edemeyeceğimiz için bunları dünyevi sorunların çözümünde de ortaya atamayız.
· Kilisenin gücünün sınırlandırılmasını ister.
· Monarşi en iyi yönetim şeklidir. Tüm dünyayı tek kişi yönetebilir.
· İki farklı iktidar gerektiğinde birbirinin işlerine karışabilir. Papa, İmparatora; İmparator, Papaya müdahale edebilir.
· İmparatorun yetkileri Papanın yetkilerinden geniştir.
Ortaçağ’da Seküler Görüşler