HUKUKUN TOPLUMDAKİ FONKSİYONU
A.Hukukun Adalet Fonksiyonu:
Hukukun amacı, adaleti sağlamak ve adalete hizmet etmektir.
Adaletin Çeşitleri
1.Sınıflandırma:
Sübjektif Adalet-Soyut ve geniş anlamdaki adalettir.
Objektif Adalet-Somut ve dar anlamdaki adalettir.
2.Sınıflandırma:
Denkleştirici Adalet-Mutlak eşitliği esas alan adalet türüdür. Genellikle özel hukukta kullanılır.
Dağıtıcı Adalet-Mutlak değil nispi(görece) eşitliği esas alır. Çoğunlukla kamu hukukunda kullanılır.
Hakkaniyet (Nasfet, Nefaset)-Adaletin merhametle yumuşatılmış halidir. Genel kuralın özel
durumlarda yol açacağı adaletsizliği önler.
Ek bilgi- Hakkaniyete Türk İmparatorluk döneminde “istihsan” denilirdi. İstihsan; bir şeyi güzel yapmak,
iyi yapmak anlamlarına gelir.
Sosyal Adalet-Adaletin toplumsal yönüne denilir.
B.Hukukun Toplum İhtiyaçlarını Karşılama Fonksiyonu:
Hukuk, topluma hizmet etmeyi ve toplumun faydasını gözeterek insanları mutlu etmeyi amaçlar.
C.Hukukun Toplum Düzenini ve Güvenliği Sağlama Fonksiyonu:
Toplumun olduğu yerde düzen olması şarttır. Bu düzen de hukuk yoluyla sağlanır.
Formalizm(Şekilcilik)-Hukuki güvenliği sağlayan en önemli araçlardan biridir. Mantıki sistematik düzen
anlamına gelir. Ölçüsüzlük ve keyfiliği önler.
SOSYAL HAYATTA ÇEKİŞME VE HUKUK
A.Hukuk-Ahlak Kuralları İlişkisi:
*Ahlak, hukuku denetler.
*Yaptırımları farklıdır.(Hukuk-maddi, Ahlak-manevi)
*Her hukuk kuralı ahlakla ilgili olmayabilir.
*Ahlak eğer dışa yansımamışsa hukuku ilgilendirmez.
*Aralarında benzerlikler vardır.
*Kaynakları farklıdır.
Ahlak kuralları 2’ye ayrılır:
Sübjektif ahlak- Kişiseldir. İçe dönüktür.
Objektif ahlak- Toplumsaldır. Dışa dönüktür.
B.Din-Hukuk İlişkisi:
Kanunlar az çok içinde bulunduğu toplumun inançlarından etkilenir.
C.Hukuk-Örf Adet İlişkisi:
Örf- adetin pozitif hukukumuzda yer alabilmesi için şu 3 unsuru bulundurması gerekir:
Hukuki Unsur- Örf-adetin hukuka aykırı olmaması. (Devlet desteği ya da müeyyide unsuru da denilir.)
Objektif Unsur- Örf-adetin sürekli(kadim) olması.
Sübjektif Unsur- Örf-adetin toplum tarafından kabul edilmiş olması ve bu konuda genel bir inanca
sahip olunması.
D.Görgü Kuralları:
Hukuka İtaat Etme Nedenleri:
- Hukukun dinin içinde olduğu aylayış için hukuka itaat etmek dine itaat etmek sayılır.
- Cezaların korkutucu olması.
- Saygınlığı kaybetmemek için.
- Vicdanen rahatsız olmamak için.
- Devletin dirlik ve düzenliğini sağlamak için.
Hukukun Tanımı:
Hukukun terim olarak iki anlamı vardır:
Objektif anlamı- Toplumu düzenleyen, uyulması zorunlu bağlayıcı kuralların bütünüdür.
Sübjektif anlamı- Toplumda yaşayan insanların yasadan doğan yetkileridir. Buna hak da denilir.
Hukukun iki boyutu vardır:
Nedensellik(kozalite) boyutu- Hukukun temelindeki sosyolojik sebeplerdir. Örf-adetle ilgilidir.
Amaçsal(gai/finalite) boyutu- Bireyi ve toplumu adalete, yüksek insani amaçlara sevk eden boyutudur.
Hukuk ekollerine göre hukuk tanımları:
Doğal hukuk anlayışına göre hukuk- Aklın ürettiği tabiata uygun kurallardır.
Hukuki pozitivizm akımına göre hukuk- Devletin koyduğu emir niteliğindeki kurallardır.
Realist hukuk okuluna göre hukuk- Mahkemelerin anlaşmazlıkları çözmesiyle ilgili uygulamalarıdır.
Hukukun şekli ve amacı açısından tanımı:
Şekli- Toplumu düzenleyen, devlet müeyyidesiyle desteklenen kurallardır.
Amacı- Toplumun faydası için yetkili makam tarafından konulan müeyyideli kurallardır.
Hukukun 4 özelliği vardır:
*Normatiftir.
*Düzenleyici, şekilci ve süreklidir.
*Müeyyidesi vardır.
*Müessese(kurum) olma özelliği vardır.
Hukuk ve Bilgi: Bilginin 4 türü vardır. Akıl, deney, sezgi ve vahiy. Bunlara ‘ana bilgi metotları’ denir.
Hukuk Kuralları: Beş çeşittir.
1.Emredici
2.Tarif edici(tanımlayıcı)
3.Tamamlayıcı(yedek)
4.Yorumlayıcı
5.Ortadan kaldırıcı(ilga edici)
Hak Kavramını Açıklayan Teoriler:
*İdare teorisi
*Faydacı(Menfaat, maslahat, mevzuat) teorisi
*Karma teori
*Analitik teori
*Beyan teorisi
HUKUKTA YORUM VE METOTLARI
A. Yorum Türleri:
Yasama yorumu (resmi yorum)- Yorum işini devletin yapıyorsa resmi yorumdur. Yorumu meclis
yaparsa buna yasama meclisinin yorumu denilir. Herkesi bağlar.
Yargı yorumu (adli yorum)- Yüksek mahkemelerin yaptığı yorumdur.
Bilimsel yorum- Bilim adamlarının(doktrinin) yorumudur. Bağlayıcı değildir.
B. Yorum Yöntemleri:
Sözel yorum- Normun Türkçedeki anlamının(lafzı) uygulanması.
Tarihsel (sübjektif) yorum- Kanunun çıkarılma sebebinin ve kanun koyucunun amacının
araştırılmasıdır.
Mantıki-Sistematik yorum- Kanun maddesinin hukuki mantığı ve hukuk sistemindeki yerinin
araştırılmasıdır.
Amaçsal (objektif, teleolojik, sosyolojik) yorum- Kanunun o anki duruma göre yorumlanmasıdır.
İleriye doğru yorumdur.
Kavramcı yorum- Yorumlarken hukuk birliğinin sağlaması için çabalanmasıdır.
Menfaatler içtihadı- Kanun boşluğunun o anki duruma göre doldurulmasıdır.
C.Kanunda Boşluk:
- Kanunda boşluk- Pozitif hukukta hüküm olmamasıdır.
Açık boşluk- Olaya uygun bir norm olmamasıdır.
Kapalı(gizli) boşluk- Var olan normun adaleti sağlamıyor olmasıdır.
Hüküm içi boşluk- Hükmün uygulanmasında boşluk olmasıdır. Yorumla çözülebilir. - Görünüşte(kazip) boşluk- Kanun boşluğu varmış gibi görünür ama bu boşluk doldurulamaz. Yalancı boşluk
ya da kanununa karşı boşluk, gerçek bir boşluk değildir.
D. Yorumlamada Bazı Mantık Kuralları:
- Kıyas
- Öncelik
- Aksi ile ispat
Hukukun Kaynağı:
Birinci görüş- Üstün iradedir, kudrettir.
İkinci görüş- İnsan aklı veya toplumdur.
Hukukun 4 Boyutu:
- Hukuk Tarihi- Geçmişteki hukukları inceler.
*Roma Hukuku
*İngiliz(anglo-sakson) hukuku
*Yahudilik hukuku
*Hıristiyanlık ve kilise hukuku
*İslam hukuku - Pozitif Hukuk(Dogmatik, müsbet hukuk)- Şimdiki hukuku inceler.
*Kanuni hukuk
*Geleneksel(teamüli) hukuk
- Yargısal(kazai) hukuk
- Hukuk Felsefesi- Hukukun etik boyutunu inceler.
- Hukuk Sosyolojisi-
*Sosyolojik okul
*Utilitarist(faydacı) okullar
*Marksizm(Karl Marks)
*Tarihci hukuk okulu
Hukuk Ekolleri:
1.Doğal Hukuk Okulu- Olması gereken (ideal) hukuktur. Çağlara göre değişim çizgisi: Kadim, dini, akli
hukuk ve doğal hukukun rönesansı şeklinde 4’e ayrılır.
2.Yorumcu Hukuk Okulu- Buna göre hukuk kanunlarda oluşur, doktrin ve mahkeme uygulaması
önemsizdir.
3.Tarihci Hukuk Okulu- Doğal hukuka karşı doğmuştur. Geleneğe bağlıdır. Hukukun kaynağını halkın ruhu
kabul eder. Kanunlaştırmaya karşılardır. Buna göre hukuk 3 aşamada doğar.
*Gelenek hukuk aşaması
*Hukukçular hukuku aşaması
*Kodifikasyon aşaması
4.Faydacı Hukuk Okulu-
5.Hukuki Pozitivizm Okulu-
6.Sosyolojik Yaklaşım- Yaşayan hukuk ve örf-adet önemlidir. Hukukun ağırlığı topluma aittir.
7.Realist Hukuk Akımı- Mahkemelerin uygulaması(ictihat) hukuk kurallarıdır.
8.Çoğulcu Görüş